Narodowy Program Rozwoju Humanistyki. Edycja 2012
I. Celem projektu jest:
1. ukazanie społecznych funkcji urzędów i ich roli w zarządzaniu społeczeństwem oraz funkcji w upowszechnianiu i stosowaniu teorii rozwoju,
2. wskazanie na czynniki kształtujące poglądy, postawy i zachowania środowiska zawodowego,
3. ewidencja urzędów, urzędników, tytułów i stopni urzędniczych w Królestwie Polskim,
4. rejestr i opis kompetencji urzędów Królestwa Polskiego,
5. integracja i synteza dotychczasowego dorobku dotyczącego urzędników, urzędów, stanowisk i tytułów urzędniczych w Królestwie Polskim,
6. pogłębienie refleksji o relacjach pomiędzy strukturami społecznymi i strukturami władzy w wieku XIX, strukturami zarządzania i kadrami zarządzającymi.
1. Pierwszym etapem realizacji projektu będzie sporządzenie ewidencji urzędników, urzędów, stopni i tytułów urzędowych na podstawie publikowanych zbiorów praw, spisów urzędników, słowników XIX w.,
2. Zebrane informacje wprowadzone zostaną do trzech baz danych: A. Urzędnicy Królestwa Polskiego (1815-1914), B. Urzędy Królestwa Polskiego (1815-1914), C. Stopnie i tytuły urzędowe (1815-1915),
3. Po wykonaniu kwerend zebrane dane zostaną wprowadzone do baz danych. Staną się one podstawą tworzenia słowników urzędów, urzędników, stanowisk, stopni i tytułów urzędowych,
4. Wyniki kwerend i prac będą upowszechniane poprzez organizację konferencji,
5. Pracę zakończy publikacja słowników oraz baz danych on – line.