Szkoła letnia „Jedność w różnorodności?” jest wspólnym cyklicznym przedsięwzięciem, pozwalającym uczestnikom z Francji, Niemiec i Polski pogłębić znajomość problematyki integracji europejskiej i wciąż nowych wyzwań, przed którymi staje Unia Europejska.
Ten interdyscyplinarny projekt łączący nauki humanistyczne i społeczne skierowany jest do studentów wyższych lat partnerskich uczelni.
ECTS
Czynny udział w szkole letniej pozwoli uczestnikom uzyskać 6 ECTS (uznawanych przez wszystkie partnerskie uczelnie).
Koszt i pomoc finansowa
Każdy z uczestników ponosi koszt w wysokości 70 euro (studenci z UW – 30 euro).
Uniwersytet Warszawski zapewnia bezpłatny nocleg i zwrot 80% kosztów podróży w obie strony.
Zgłoszenia
Zgłoszenia muszą zawierać następujące dokumenty w postaci załącznika w formacie pdf w języku uniwersytetu macierzystego:
- wypełniony formularz rejestracji (do pobrania tutaj),
- list motywacyjny (maksymalnie 2000 znaków) ze wskazaniem, w kolejności preferencji, dwóch wybranych tematów,
- krótki życiorys,
- kopię dyplomów i zaświadczenia o osiągniętych wynikach,
- w miarę możliwości zaświadczenie o znajomości języków (co najmniej dwóch spośród języków francuskiego, niemieckiego i polskiego).
Tegoroczna edycja Szkoły letnie będzie poświęcona następującym tematom:
Europejskie dyskursy |
Chodzi o ukazanie i analizę różnych typów dyskursów o Europie, jej różnorodności i jedności. W dyskusjach podjęte zostaną takie tematy, jak dyskurs literacki, mitologiczny, historyczny, polityczny, dziennikarski, filozoficzny, poetycki, edukacyjny itp., które stanowią rozmaite formy mówienia o Europie.
Kryzys, kryzysy |
Różnego rodzaju kryzysy, przed którymi staje Europa, stanowią wielkie wyzwanie. Z jakiego typu kryzysami mamy do czynienia? Jak są one postrzegane i konstruowane we Francji, Niemczech i Polsce i jakie propozycje wyjścia z kryzysu pojawiają się w tych krajach? Czy istnieje jeden, wspólny sposób ujmowania tych rozmaitych kryzysów, czy też europejska „przestrzeń publiczna” wciąż jest pokawałkowana?
Naród, narody, Europa |
Pojęcie narodu powstało w XIX wieku i odegrało w historii Europy ogromną rolę. Szczególnie ważne okazało się dla naszych trzech partnerskich krajów. Czy dzisiaj, kiedy należą one do jednej wspólnoty, pojęcie narodu nadal ma tak wielkie znaczenie? I jaki jest jego sens, skoro od Europy jako całości oczekuje się rozwiązania dramatów rozgrywających się u jej granic? W poszukiwaniu odpowiedzi na te pytania oprzemy się na wybranych konkretnych przykładach.
Język, języki, Europa |
Do charakterystycznych cech tego politycznego, gospodarczego i kulturowego bytu, jakim jest Unia Europejska, należy wielość używanych w niej języków. Owa wielojęzyczność, będąca niekwestionowanym bogactwem, stawia przed Europą wyzwania różnej natury, od najbardziej praktycznych po czysto ideologiczne: od konieczności takiej organizacji działania instytucji, by tę wielość uwzględnić, po kwestię tożsamości poszczególnych obywateli europejskiej wspólnoty, ale także polityki językowej i statusu różnych języków w ramach Unii. W dyskusjach podczas zajęć skupimy się na tych zagadnieniach.
Uczestnicy wybierają jeden z czterech tematów, nad którymi pracować będą w niewielkich grupach podczas trwania szkoły letniej.
Przed południem odbywać się będzie praca nad wybranymi tematami.
Druga część dnia przeznaczona będzie na inne zajęcia, takie jak zwiedzanie i dyskusje w ramach uniwersytetu i poza nim.
Na koniec przewidziane jest wspólne przedstawienie bilansu prac w grupach.
Międzynarodowy skład grup ma na celu oswojenie uczestników z wyzwaniami komunikacji międzykulturowej i sposobami rozwiązywania wynikających z niej problemów.
Termin nadsyłania zgłoszeń: 15 kwietnia 2016
Adres, na który należy nadsyłać zgłoszenia: anna.jarczewska@adm.uw.edu.pl
Więcej informacji można znaleźć na stronie: http://szkolaletnia.wn.uw.edu.pl/pl/ .